Tradução
EnglishБългарскиČeštinaNederlandsFrançaisDeutschΕλληνικάעבריתÍslenskaItalianoLatīnaLietuvių kalbaPolskiPortuguêsRomânăРусскийSlovenčinaSlovenščinaEspañolSvenskaTürkçe
Os textos dos materiais no site são em forma, traído pelos autores e não refletem quaisquer alterações ou cortes, discursos em conferências, discussões ou tabelas Krga ou publicação nos meios de comunicação.

С визитата на Дейвид Камерън Обединеното кралство поиска България да вземе страна в европейския дебат. Тя бе свързана преди всичко със защита на визиите на Великобритания за реформи в Евросъюза.

Това посещение идва след една току-що спечелена битка на Камерън в Лондон и той дойде да търси подкрепа и от София за втора такавав Брюксел. Преди два дни британският парламент гласува за присъединяването на страната към антитерористичната коалиция срещу ИДИЛ, преразглеждайки предишния си отказ. Победата на консерваторите наистина бе впечатляваща, защото дори част от лейбъристките депутати гласувахаза”. Така че борбата с тероризма бе една от двете основни теми, свързани с посещението на Камерън.

Втората по-важна битка на британския премиер обаче предстои. Преди месец той изпрати на председателя на Европейската комисия Доналд Туск писмо с британските искания за преразглеждане на условията за членството на страната в ЕС. Те отразяват реални и сериозни проблеми във функционирането на ЕС, но предлаганите решения са с чисто британски привкус. Част от тях са априори неприемливи, защото засягат базисни ценности на ЕС, но други може да срещнат подкрепата на страните от Източна Европа. Става дума за

дилематаповече Брюкселилиповече национална държава

Франция и Германия са привърженици на първата визия за бъдещето на съюза, а Обединеното кралство стои зад втората. Основните британски искания, които със сигурност са изложени и на нашето правителство по време на това посещение, са няколко. Първото е настояването да бъде ясно потвърдено, че еврото няма да бъде единствената валута в съюза. И че страните извън еврозоната няма да поемат ангажименти за неговото спасяване, визирайки случая с Гърция. Както и няма да се изграждат допълнителни административни структури около Еврозоната. Защото това би институционализирало периферното положение на редица страни, т.е. създаване на Европа на концентричните кръгове или на различните скорости, би била неизгодна за България, доколкото тя ще остане в периферията. Тук София определено би споделила вижданията на Лондон, независимо че в перспектива предвижда да се присъедини към еврозоната.

Друг конкретен въпрос, който се поставя от Великобритания, и който засяга България, е преразглеждане на свободата на придвижване на работната сила. Става дума за свободи, които са в основата на цялата философия на съюза, и най-вече лишаването от право за четири години от гражданите на други европейски страни да ползват социалните плащания в Англия. Това е и едно от най-спорните предложения от британската страна и безспорно най-отхвърляно от останалата част от Европа. Следват и допълнителни елементиискането националните парламенти да блокират общоевропейските решения, проблема със създаването на общоевропейска армия, които още повече доказват, на фона на сегашната бежанска криза, неефективността на европейските институции и тяхната

неспособност да формират общи политики и да следват общи мерки

Но докато Великобритания търси решение на тези проблеми в посока на по-големи права на националните парламенти за по-голяма самостоятелност за решенията на съответните правителства, повечето страни от Европа са склонни да действат общностно и солидарно. Великобритания е значима страна и си е извоювала правото да не участва в някои общностни политики, като еврозоната, Шенген и др. Пример за това е въпросът с квотите за бежанци. Лондон отказа да се присъедини към тези решения, въпреки че взе самостоятелно решение да приеме не малко бежанци от Сирия. Това, за което Камерън настоява в момента и търси подкрепа е обсъждането на тези въпроси още на предстоящия Съвет на ЕС през декември, което да позволи на британското правителство да изтегли предвидения референдум за излизане на страната от ЕС за следващата година вместо за предвидената 2017 g. Като британският премиер предупреждава, че само ако получи отстъпки от Европа той би агитирал за оставане на Обединеното кралство в ЕС.

Очевидно големият разговор за бъдещето на Европа предстои. И България има своето място в негоизслушвайки всички аргументи, но формулирайки позицията си съобразно собствените си интереси. Които не винаги ще съвпадат както с тези на една или друга от водещите страни в ЕС. Но докато Великобритания търси решение на тези проблеми в посока на по-големи права на националните парламенти за по-голяма самостоятелност за решенията на съответните правителства, повечето страни от Европа са склонни да действат общностно и солидарно. Великобритания е значима страна и си е извоювала правото да не участва в някои общностни политики, като еврозоната, Шенген и др. Пример за това е въпросът с квотите за бежанци. Лондон отказа да се присъедини към тези решения, въпреки че взе самостоятелно решение да приеме не малко бежанци от Сирия. Това, за което Камерън настоява в момента и търси подкрепа е обсъждането на тези въпроси още на предстоящия Съвет на ЕС през декември, което да позволи на британското правителство да изтегли предвидения референдум за излизане на страната от ЕС за следващата година вместо за предвидената 2017 g. Като британският премиер предупреждава, че само ако получи отстъпки от Европа той би агитирал за оставане на Обединеното кралство в ЕС.

Очевидно големият разговор за бъдещето на Европа предстои. И България има своето място в негоизслушвайки всички аргументи, но формулирайки позицията си съобразно собствените си интереси. Които не винаги ще съвпадат както с тези на една или друга от водещите страни в ЕС.

Tradução
EnglishБългарскиČeštinaNederlandsFrançaisDeutschΕλληνικάעבריתÍslenskaItalianoLatīnaLietuvių kalbaPolskiPortuguêsRomânăРусскийSlovenčinaSlovenščinaEspañolSvenskaTürkçe