• Annual archive 2018
  • Annual archive 2017
  • Annual archive 2016
  • Annual archive 2015
  • Annual archive 2014
  • Annual archive 2013
  • Annual archive 2012
  • Annual archive 2011
  • Annual archive 2010
  • Annual archive 2009
  • Annual archive 2008
  • Annual archive 2007
  • Annual archive 2006
  • Annual archive 2005
  • Annual archive 2004
  • Annual archive 2003
Translation
EnglishБългарскиČeštinaNederlandsFrançaisDeutschΕλληνικάעבריתÍslenskaItalianoLatīnaLietuvių kalbaPolskiPortuguêsRomânăРусскийSlovenčinaSlovenščinaEspañolSvenskaTürkçe
The texts of the materials are in the form, submitted by the authors and do not reflect any changes or cuts, statements made during the conference, discussions or kargli tables or upon publication in the media.

pexels-photo-976866Правителството следва последователна политика на по-висок растеж и по-високи доходи

Of 27 април президентът на Румъния Клаус Йоханес призова министър-председателя Виорика Дънчила да подаде оставка, след като се оказа, че правителството на страната е одобрилотаен меморандумза прехвърляне на посолството на страната в Израел от Тел Авив в Йерусалим, без да се консултира с него. Ден преди това държавният глава обяви, че трябва да се срещне на 27 април с премиера Виорика Дънчила, за да обсъдят хармонизирането на политиките на Националната банка с фискалната политика на правителството. След съобщението на правителствената пресслужба, че премиерът Виорика Дънчила няма да се яви в президентския дворецКотрочени”, президентът Клаус Йоханес направи публично изявление,

настоявайки за оставката на премиера Дънчила,

тъй като тя играепо свиркатана Социалдемократическата партия и превръща правителството в слабост за Румъния. Освен споменатото решение за преместването на румънското посолство в Йерусалим, президентът акцентира върху конфликта между правителството и Румънската национална банка. По този начин в сегашната криза се преплетоха два проблемаедин външно- и един вътрешнополитически. Това добави нови измерения и демонстрира задълбочаването на конфликта на спечелилата последните парламентарни избори коалиция от социалдемократите и левоцентристката партия АЛДЕ срещу президента и подкрепящите го опозиционни десни формации. Да припомним, че през февруари 2017 g. в Румъния се проведоха масови протести, в които взеха участие половин милион души. Причината за протестите бе проектът на правителството за изменение на наказателния кодекс, като се отменят наказанията занезначителнипрестъпления, свързани с корупцията, чиито щети не надхвърлят 42 000 euro. Под натиска на уличните протести и на изразената от Брюксел и Вашингтон критика законопроектът беше отменен. Създаденият обаче от опонентите имидж напартия на корумпираните служителине попречи на социалдемократите да спечелят убедително парламентарните избори. Тезата на социалдемократите, че под формата наборба с корупциятасе облагодетелства политическият елит от дясната страна на политическия спектър стана причина и за втората криза в края на миналата година. Тя бе свързана с плановете на правителството да реформира съдебната и правораздавателната система. Министърът на правосъдието Тоадер представи спорен пакет от законопроекти, който по същество се свеждаше до изключването на президента от процедурата по съгласуването и утвърждаването на ръководствата на прокуратурата и на прословутата Агенция за борба с корупцията (DNA). Президентът Клаус Йоханес назова това атака срещу върховенството на закона. Представители на прокуратурата, DNA и съдебната власт също се противопоставиха на реформата. Опозицията повдигна нови обвинения срещу председателя на социалдемократите Ливиу Драгня. Според магистратите той и още 8 души са крали пари чрез фирма за пътни строежи, която взела големи обществени поръчки в област Телеорман. После укривали истинските си приходи, за да не плащат данъци. Твърди се, че част от средствата за проектите са дошли от ЕС. А през април т.г. румънската прокуратура поиска да бъдат обвинени бившият президент Йон Илиеску (който е почетен председател на социалдемократическата партия) и бившият премиер Петре Роман запрестъпления против човечествотозаради окървавяването на революцията в страната през 1989 year. Президентът Йоханес дадезелена светлинана обвинението. Ако сравняваме сегашната с миналогодишните кризи впечатление прави, that

няма сериозни искания за извънредни избори

въпреки изключително острата политическа полемика. Причините за това се дължат, edna from country, на обективното съотношение на политическите сили. Десните партии в Румъния са много на брой, но малки като членска маса. Тяхното обединение на сегашния етап е практически невъзможно в резултат на личните, групови и котерийни разпри в дясното пространство от времето, в което над него властваше фигурата на бившия президент Бъсеску. От друга страна обаче, предпоставки за извънредни избори няма главно поради това, че управляващата левоцентристка коалиция провежда неотклонно социално-икономическата си програма, която дава положителни резултати сред избирателите. Професор Боян Дуранкев в своя статия в сайта на просветителскияКлуб 24 May” изброява многобройните преимущества в социално-икономическата сфера на Румъния в сравнение с тази в България. Ще цитирам само няколко от тях: “Преди приемането на двете страни в ЕС, through 2005 g. Румъния и България са имали еднаква производителност на труда спрямо средноевропейската, равна на 36,2%; through 2016 g. Румъния достига 61,6%, а България – 45,4% спрямо средната европейска производителност. През същата изходна 2005 g. дългосрочната безработица в Румъния е била 4,0%, а в България – 6,0%; through 2016 g. тя е съответно 3,0% and 4,5%. Нивото на безработицасредно за 3 years – на входа е било в Румъния 7,6%, а в България – 12,0%; through 2017 g. е било съответно 5,9% и 7,7%….. Through 2005 g. минималната работна заплата в Румъния е била 78,70 euro, а в България – 76,69 euro (2 евро по-ниска от румънската), при товапри еднаква производителност на труда …. Through 2018 g. минималното възнаграждение в Румъния е 407,30 euro, а в България – 260,80 euro. Разликата в полза на северната съседка е по-високо минимално възнаграждение в размер на 146,70 euro (над 300 лв.!)!”. Политиката за повишаване на доходите в Румъния е последователно провеждана от 2005 g. насам. През периода до 2009 g. доходите нарастваха с около 20-25 % годишно. И това очевидно бе съзнателно прокарвана обмислена политика на политическия и икономически елит в Румъния, която започна 2 години преди приемането на страната в ЕС и предшестваше влиянието на финансово-бюджетните ограничения, свързани с членството в съюза. Именно тогава румънцитедръпнахасъс своите доходи пред нас. Сега тази политика на приемственост продължава и тя дава резултати, които отреждат

на северната ни съседка едни от първите места в ЕС по ръст на икономиката.

През изминалата година ръстът на БВП на Румъния бе на второ място в ЕС, отстъпвайки само на този на Ирландия. Но това е тенденция, която е характерна за последните няколко години и статистическите данни за тях са показателни: 2012 g. – ръст от 1,2%, 2013g. – 3,05%, 2014 g. – 3,1%, 2015 g. – 4,0%, 2016 g. – 4,8%, 2017 g. – 6,9% и средно годишно за периода – 3,92%. Тези икономически резултати разшириха подкрепата на сегашното управление и привлякоха съществени части от средната класа и младите хора към партиите от управляващата коалиция. Намален бе чувствително и външният натиск върху Румъния, тъй като тя, заедно с Полша, се оценява от Вашингтон като основен стълб на натовските планове в Източна Европа. Това значение се усили особено след ситуационното сближение на Русия и Турция, което увеличи значението на Румъния на Балканите и в Черноморския район. Левоцентристката коалиция на практика иззе от десните инициативата за мащабно сътрудничество със САЩ, което на този етап й осигурява външнополитическо спокойствие и дажечадърот Брюксел. Именно в подобен контекст трябва да се разглежда и споменатото в началото на материала решение за преместване на румънското посолство в Йерусалим, което бе обявено за една от причините на сегашното напрежение в Букурещ. То беше подсилено и от последвалата го визита на румънския премиер в Израел, която не бе консултирана с президента Йоханес. Очевидно е, че десните в Румъния трудно ще преглътнат все по-задълбочаващата се близост на управляващите с Вашингтон и ще се опитат да отиграят положението, че Румъния винаги, дори по времето на Чаушеску,

се е придържала към по-независима политика,

включително като посредник между Тел-Авив и арабите. В това отношение бе интересен коментарът в социалните мрежи, that “Румъния сега за Вашингтон е това, което при социализма беше България за Москва”. А действията на румънското правителство в това отношение стават все по-последователни. Сега Румъния изпълнява своя план за модернизация и разширяване на отбранителните си способности през периода 2017-2026 g. След като правителството се съгласи да увеличи военните разходи до 2% от брутния вътрешен продукт (БВП), през миналата година те нараснаха с 50% to 4 billion. долара, което се смята за най-голямото увеличение в света. В посочения план се подчертава, that “ще бъде взета предвид националната отбранителна промишленост, която се нуждае от модернизиране и от развиване на адекватен капацитет за военно производство”. Правителството започва разработването наСтратегия за Румъния 2040”, чиято цел е дългосрочно планиране на икономическите и социалните приоритети на страната. Ще бъдат организирани публични дебати, като се предвиждат отделни етапи за изработването на програмата. От опозицията очаквано се обявиха срещу тази идея на правителството, но не я отхвърлиха поради очевидната й необходимост, за което спомена и бившият президент Бъсеску преди няколко седмици: “След влизането в НАТО и ЕС ни е необходим нов национален приоритет”.

 

Translation
EnglishБългарскиČeštinaNederlandsFrançaisDeutschΕλληνικάעבריתÍslenskaItalianoLatīnaLietuvių kalbaPolskiPortuguêsRomânăРусскийSlovenčinaSlovenščinaEspañolSvenskaTürkçe